mobile

Współpraca Portu Gdańsk z Rotterdamem

Dynamiczny rozwój, otwieranie się na rynki całego świata, działania handlowo-marketingowe na szeroką skalę – to must have nowoczesnego portu. Podobnie jak digitalizacja oraz wymiana doświadczeń i współpraca między portami. Właśnie w tym celu do Portu Gdańsk przyjechali przedstawiciele z Rotterdamu.

Informacja prasowa/Ewa Kurpacz
TAGI
Współpraca Portu Gdańsk z Rotterdamem

Port Rotterdam jest największym europejskim portem. Od lat stawia na ogromne inwestycje infrastrukturalne oraz innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. O swoich osiągnięciach przedstawiciele Rotterdamu – Jan Gardeitchik, odpowiadający za digitalizację oraz Thea de Vries, Dyrektor Marketingu – rozmawiali z pracownikami Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Pilnie się uczymy. Współpracując z najlepszymi, korzystając z ich - nabywanych latami - doświadczeń, jesteśmy w stanie przeskoczyć kilka faz rozwoju jednocześnie. Takie elementy jak digitalizacja procesów naszych operatorów, big data, internet rzeczy, a za jakiś czas statki autonomiczne – to wszystko nastąpi szybciej, niż myślimy – mówi Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Port Rotterdam duży nacisk kładzie na inicjatywy cyfrowe. Jedną z nich jest PortXL, czyli globalny ośrodek przedsiębiorczości dla innowacji w logistyce, transporcie morskim i energetyce. Ma wspierać innowacyjne przedsiębiorstwa i startupy.

Podobnie jak Gdańsk, tak i Rotterdam stawia na rozwój łańcuchów logistycznych. Dla Holendrów ważnym elementem transportu morskiego jest wielowymiarowa współpraca portów, dzięki której cały system przewozów intermodalnych może działać szybciej i sprawniej. Podstawą jest chęć współdziałania nie tylko portów z całego świata, ale także m.in. armatorów, przewoźników oraz przedsiębiorców. Temu służy elektroniczna platforma wymiany danych – Portbase. To jedno z narzędzi globalnego systemu PCS – Port Community System, którym już od dłuższego czasu zainteresowany jest Port Gdańsk.

Portbase skupia w sobie informacje, pochodzące od użytkowników poszczególnych segmentów transportu. Dzięki niemu podmioty, które system zrzesza, mają wiedzę o tym, skąd, dokąd i w jakim czasie przewożone są dane towary. Pozwala to np. tak zorganizować trasy, by jednostki i przeładunki ze sobą nie kolidowały. Każdy postój statku, pociągu czy samochodu ciężarowego, spowodowany opóźnieniami innych przewoźników, to ogromne koszty. Nadrzędnym celem Portbase jest wyeliminowanie strat logistycznych.

Rozwijając nasz port trafiliśmy na wiele wyzwań, na które znaleźliśmy rozwiązania. Teraz dzielimy się tymi rozwiązaniami z tymi, którzy także chcieliby je zastosować w praktyce. Wykorzystanie PCS pozwala zmaksymalizować efektywność sieci portowej, niemniej wdrożenie systemu to długotrwały i niełatwy proces. PCS podnosi porty na zupełnie nowy poziom – tłumaczy Jan Gardeitchik.

Źródło fotografii: PortalMorski.pl

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda