Gdańsk Południe – Wrzeszcz coraz bliżej. Wiemy, kto chce zbudować nową linię tramwajową
Gdańsk robi kolejny krok w kierunku lepszej komunikacji publicznej. Poznaliśmy firmy i konsorcja, które zgłosiły się do przetargu na budowę nowej linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz (GPW). To jedna z największych inwestycji transportowych w mieście, która ma całkowicie odmienić codzienne dojazdy mieszkańców południowych dzielnic.

Projekt budowy nowej linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz nabiera tempa. To jedna z najważniejszych planowanych inwestycji komunikacyjnych w mieście, która w przyszłości ma znacząco usprawnić dojazdy mieszkańców południowych dzielnic do centrum.
Jak przypomina Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska pierwszy etap przetargu rozpoczął się 16 czerwca. Przez ostatnie tygodnie firmy budowlane mogły składać swoje wnioski i zadawać pytania dotyczące warunków udziału w postępowaniu. Teraz Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ujawniła listę przedsiębiorstw zainteresowanych realizacją tej kluczowej inwestycji.
O udział w drugim etapie rywalizować będą m.in. giganci polskiego i europejskiego rynku budowlanego:
-
Torpol
-
Roverpol (lider konsorcjum)
-
Gülermak Polska
-
Aldesa (lider konsorcjum)
-
PORR
-
NDI (lider konsorcjum)
-
Strabag
-
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (lider konsorcjum)
-
Balzola (lider konsorcjum)
-
Unibep (lider konsorcjum)
-
Polimex Infrastruktura (lider konsorcjum)
-
Budimex
-
ZUE (lider konsorcjum)
-
Mirbud (lider konsorcjum)
Teraz zgłoszenia będą sprawdzane pod kątem formalnym i prawnym. Do drugiego etapu przejdą tylko te firmy, które spełnią wszystkie wymagania. Następnie przedstawią one szczegółowe oferty cenowe.
Co powstanie w ramach projektu?
Trasa Gdańsk Południe – Wrzeszcz to nie tylko tory. Projekt obejmuje szeroki zakres prac, które zmienią układ komunikacyjny w tej części miasta.
Jak podała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w planach jest:
-
budowa 3,75 km nowych torów tramwajowych oraz modernizacja 0,6 km istniejących,
-
powstanie 7 nowych przystanków, w tym węzła przesiadkowego autobusowo-tramwajowego,
-
4,8 km nowych tras rowerowych i 2,8 km przebudowanych dróg,
-
budowa tunelu pod ul. Wileńską o długości 280 metrów,
-
zielone torowiska i nowoczesne, ciche tramwaje.
Cała infrastruktura będzie w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami dziecięcymi i seniorów.
Nowa linia ma rozwiązać problem komunikacyjny tysięcy mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Czas przejazdu między Piecek-Migowem a Wrzeszczem skróci się, a tramwaje będą kursować co 5 minut w godzinach szczytu.
Według szacunków z nowej trasy skorzysta ponad 2500 pasażerów na godzinę. Dzięki wydzielonemu torowisku przejazd nie będzie uzależniony od korków.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 800 mln zł. Z tej kwoty aż 259 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko).
Budowa trasy ma potrwać około 3 lata od momentu podpisania umowy.