Gdańsk Południe z największym pakietem inwestycji od czasów Euro 2012 - przeznaczono prawie 4 miliardy złotych na rozwój dzielnic
Miasto Gdańsk oficjalnie rozpoczęło realizację największego od lat pakietu inwestycji infrastrukturalnych, który całkowicie odmieni południowe dzielnice miasta. „Pakiet dla Gdańska Południe” to plan o wartości blisko 4 miliardów złotych, obejmujący m.in. budowę nowych dróg, tras rowerowych, linii PKM Południe, a także zajezdni tramwajowej i autobusowej. Symboliczne wbicie łopaty pod pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej miało miejsce 4 października przy ul. Kampinoskiej.

- To największy pakiet inwestycyjny od czasów Euro 2012. Wtedy zmieniło się całe miasto, teraz czas na południe Gdańska - mówiła prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Inwestujemy w drogi, chodniki, trasy rowerowe i nową linię PKM. Całość obejmie obszar zamieszkiwany przez nawet 200 tysięcy osób. To bezprecedensowa skala w skali kraju.
W ramach projektu powstanie m.in. nowa linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Południe, licząca 7 km i obejmująca sześć stacji: Oruńskie Przedmieście, Chełm, Orunię Górną, Maćkowy, Łostowice i Kowale. Nowa trasa pozwoli dojechać do centrum w zaledwie sześć minut.
- To nie tylko szybkie połączenie z centrum, ale także impuls do tworzenia nowoczesnych osiedli, przestrzeni publicznych, szkół i przedszkoli - podkreślał Grzegorz Mocarski, prezes PKM.
Budowa Nowej Świętokrzyskiej to pierwszy z elementów kompleksowego pakietu. Droga o przekroju 2x1 połączy ul. Kampinoską z al. Havla, odciążając ruch w tej części miasta - szczególnie w czasie przyszłej budowy PKM Południe.
- To krótki, ale strategiczny odcinek. Jego projekt został zsynchronizowany z infrastrukturą kolejową, by uniknąć późniejszych przebudów - wyjaśniał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Najbliższe lata przyniosą intensywną realizację projektów:
Lata 2026-2027:
- I etap Nowej Świętokrzyskiej
- Przebudowa ul. Kampinoskiej (do ul. Niepołomickiej)
- Budowa ul. Nowej Jabłoniowej
- Prace przy ul. Dworcowej i Czermińskiego
2028:
- Rozpoczęcie budowy linii PKM Południe
- Budowa bezkolizyjnego przejazdu na ul. Nowej Sandomierskiej
- Początek realizacji II etapu Nowej Świętokrzyskiej
- Przedłużenie al. Pawła Adamowicza z nową trasą tramwajową
- Budowa zajezdni tramwajowo-autobusowej przy ul. Warszawskiej
Zakończenie części projektów planowane jest na lata 2028-2030.
Linia PKM Południe ma stanowić trzon komunikacyjny południowych dzielnic. Węzły integracyjne - Łostowice-Świętokrzyska i Kowale - zostaną wyposażone w parkingi wielopoziomowe, przystanki tramwajowe i autobusowe. Powstanie również „masterplan”, czyli plan zagospodarowania terenów wokół przystanków, by południe Gdańska stało się nie tylko sypialnią miasta, ale tętniącą życiem, zrównoważoną dzielnicą.
Całość przedsięwzięcia finansowana będzie z funduszy unijnych, krajowych, wojewódzkich oraz środków miasta. 1,4 miliarda złotych przeznaczono wyłącznie na drogi, chodniki i ścieżki rowerowe.
- Dzięki współpracy wielu instytucji udało się stworzyć spójny system transportowy. Część korytarza drogowego oddaliśmy PKM jako bardziej efektywnemu środkowi transportu - dodał Piotr Grzelak.
Radni i władze miasta dziękują mieszkańcom za cierpliwość i proszą o dalszą wyrozumiałość - okres realizacji inwestycji będzie wiązać się z utrudnieniami, ale ich efekty mają przynieść trwałą poprawę komfortu życia.
Pakiet dla Gdańska Południe to największy projekt rozwojowy w tej części miasta. Nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, transport zbiorowy na europejskim poziomie i lepsza dostępność - to wszystko ma sprawić, że Gdańsk Południe stanie się w pełni zintegrowaną i atrakcyjną częścią metropolii.
fot. Oficjalny Portal Miasta Gdańska