mobile

Kolejny etap prac gdyńskiej uchwały krajobrazowej. Uporządkuje reklamy, szyldy i ogrodzenia na terenie miasta

Gdyńska uchwała krajobrazowa ma na celu uregulowanie zasad dotyczących reklam, plakatów, billboardów i ogrodzeń w mieście. Jednym z kluczowych obszarów, który będzie objęty jej zapisami jest modernistyczne Śródmieście

Jakub Bielawski
Kolejny etap prac gdyńskiej uchwały krajobrazowej. Uporządkuje reklamy, szyldy i ogrodzenia na terenie miasta

Czym jest ustawa krajobrazowa?

Ustawa krajobrazowa, która ureguluje wygląd kluczowych dzielnic Gdyni i wpłynie na estetykę przestrzeni publicznej jest coraz bliżej uzyskania zielonego światła. Polskie samorządy otrzymały nowe narzędzia prawne dzięki ustawie krajobrazowej, co umożliwia im uporządkowanie przestrzeni publicznej, zwłaszcza w kontekście problemu chaosu reklamowego, który wpływa na estetykę miast i miasteczek.

Aby wdrożyć taką regulację, niezbędne jest podjęcie stosownej uchwały przez radę danej gminy, która określi szczegółowe wymagania dotyczące zagadnienia. W przypadku Gdyni, Rada Miasta wcześniej zobowiązała prezydenta do przygotowania treści projektu uchwały krajobrazowej.

Mieszkańcy zabrali głos

Przed wejściem nowych regulacji w życie, urzędnicy mają teraz do wykonania jeden z ważniejszych etapów całego procesu - rozpatrywanie uwag składanych przez mieszkańców Gdyni oraz wszystkie podmioty, które mogą być objęte uchwałą krajobrazową.

Przypomnijmy, że wcześniej projekt musiał zebrać szereg różnorodnych, specjalistycznych opinii i uzgodnień, między innymi od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Straży Pożarnej oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Następnie projekt został udostępniony do publicznego wglądu w okresie przełomu maja i czerwca, dając możliwość zgłaszania uwag odnośnie konkretnych zapisów. Wzbudził on spore zainteresowanie wśród mieszkańców i zainteresowanych podmiotów.

- Wpłynęło 116 uwag złożonych przez przedstawicieli 7 firm reklamy wielkoformatowej i zewnętrznej, 5 sieci handlowych, 4 stowarzyszenia, wspólnotę nieruchomości, Radę Dzielnicy oraz przedsiębiorstwo i 2 osoby prywatne. W sumie uwagi złożyło 18 podmiotów. Uwagi są dosyć złożone. Zdarza się, że skrajnie różne. Przedstawiciele różnych grup interesariuszy uchwały krajobrazowej troszczą się o swoje interesy – informuje Jacek Piątek, Plastyk Miasta Gdyni.

Dalsze losy projektu

W najbliższym czasie każda ze zgłoszonych uwag w sprawie gdyńskiej uchwały krajobrazowej będzie rozpatrywana. Po przeanalizowaniu i zweryfikowaniu wszystkich uwag, doprecyzowany projekt uchwały trafi najpierw do członków prezydenckiego kolegium, gdzie zostanie poddany kolejnej ocenie.

Następnie projekt uchwały będzie kierowany bezpośrednio do miejskich radnych, którzy w głosowaniu podejmą ostateczną decyzję odnośnie jego dalszego losu. Ich głosy zadecydują o ewentualnym przyjęciu lub dalszych modyfikacjach uchwały krajobrazowej.

fot.Mariola Sikora/Gdynia w obiektywie

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda