Nowoczesne nauczanie w gdańskich podstawówkach
Ponad 50 gdańskich podstawówek jest SUPER, czyli bierze udział w projekcie pt „Szkolimy Uczniów Przedsiębiorczych Empatycznych Rozsądnych. Gdańskie Szkoły Podstawowe”. Uczniowie z tych placówek przy pomocy nowoczesnego sprzętu rozwijają kompetencje matematyczno-przyrodnicze, informatyczne, językowe, społeczne. W czwartek, 10 maja w Szkole Podstawowej nr 24 w Gdańsku odbyła się lekcja pokazowa, podczas której można było zobaczyć, jak wyglądają takie zajęcia.

Podopieczni SP 24 pokazywali dziś jak się tworzy energię odnawialną, chwalili się zbudowanymi i zaprogramowanymi przez siebie robotami, a także pokazywali, jak porozumiewać się w języku migowym. Dodatkowo tłumaczyli, dlatego to właśnie żyrafa, symbol komunikacji empatycznej jest ich ulubionym zwierzakiem. Dali też popis znajomości języka angielskiego, który ćwiczyli w pracowni językowej, której nie powstydziłby się nawet uniwersytet.
- W naszej szkole uczniowie zdobywają kompetencje językowe, budują różne formy z elementów lego oraz uczą się programowania, podnoszą kompetencje w zakresie wykorzystania nowych technologii w procesie uczenia się oraz odnawialnych źródeł energii. Rozwijają również umiejętności matematyczne z rozszerzeniem o naukę podstaw programowania oraz kompetencje komunikacyjne, a także otrzymują wsparcie rozwoju stabilności emocjonalnej, co sprzyja efektywnej nauce – tłumaczy Joanna Butora, nauczycielka z SP 24 w Gdańsku. - Uczniowie otrzymują również wsparcie specjalistów, w tym realizując działania ukierunkowane na wyrównanie szans edukacyjnych. Wszystko to w oparciu o wyjątkowe pomoce dydaktyczne: zestawy do budowy modeli odnawialnych źródeł energii, klocki lego, tablety, programy specjalistyczne, zestawy gier i inne.
Zajęcia się odbywają w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, który funkcjonuje także w 52 innych szkołach. Jego wartość to ponad 23 mln zł.
- Cieszę się, że kreatywność naszych uczennic i uczniów jest rozbudzana każdego dnia, na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Świat innowacji nie jest im obcy. Dzięki nowym technologiom mogą się rozwijać, poszukiwać nowych pasji. Dziękuję za współpracę nauczycielom oraz rodzicom. Byle tak dalej – mówi Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej w Gdańsku. - Sprzęt to ważne narzędzia, cieszę się, że w Gdańsku jest najlepszy. Kluczem rozwoju są osobiste strategie uczenia się. Każdy i każda z uczestników i uczestniczek ma szansę na nich budować.
Obecnie z ramach projektu odbywają się zajęcia:
- Kompleksowe wspomaganie szkół i budowanie sieci współpracy: spotkania Szkolnych Zespołów Sterujących, spotkania Specjalistów/ek z nauczycielami.
- Rozwój kompetencji matematyczno - przyrodniczych w ramach Edukacji morskiej oraz rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów z wykorzystaniem TIK w ramach modułu "Bąbel Gdański".
- Rozwijanie kompetencji informatycznych uczniów: realizacja modułu "Świat cyfrowy wokół nas", zajęcia pozalekcyjne w ramach „Informatycznego kółka zainteresowań”.
- Doskonalenie uczniów z zakresu języków obcych – całoroczne zajęcia pozalekcyjne dla uczniów.
- Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów, w tym pracy w zespołach interdyscyplinarnych: program "A ja chcę być…", Mindfulness i Komunikacja Empatyczna, „StART”.
- Program "Inno-uczeń"
- Rozwój kompetencji uczenia się z wykorzystaniem TIK: program edukacyjny „Umiem się uczyć” i Tutoring Szkolny.
- Rozwijanie kreatywności i innowacyjności uczniów dzięki projektom edukacyjnym z wykorzystaniem TIK i pracy w zespołach interdyscyplinarnych: realizacja modułu "Program rozwoju kompetencji kluczowych poprzez projekty edukacyjne z wykorzystaniem TIK".
- Wsparcie ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych: program terapii pedagogicznej/ psychologicznej i SI, „Warsztaty antydyskryminacyjne”.