mobile
REKLAMA

Jubileuszowe 25. wyścigi samochodowe Grand Prix Sopot-Gdynia

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski, czyli 25. jubileuszowe Grand Prix Sopot-Gdynia odbędą się w dniach 12-14 sierpnia br. Wyścigi rozgrywane będą tradycyjnie na liczącej ponad 3 km trasie poprowadzonej ulicami Malczewskiego i Sopocką.

Informacja prasowa
Jubileuszowe 25. wyścigi samochodowe Grand Prix Sopot-Gdynia

Grand Prix Sopot Gdynia od początku istnienia imprezy cieszyło się sporą popularnością wśród kierowców, startujących w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski. Możliwość zaprezentowania swoich aut i umiejętności  w środku sezonu wakacyjnego, w najbardziej obleganej przez turystów miejscowości w Polsce, rekompensuje trudy dotarcia na Wybrzeże (większość kierowców startujących w GSMP pochodzi z południa kraju). Licząca 3050 m trasa jest trudna technicznie i wymaga od kierowców maksymalnej koncentracji. Do Automobilklubu Orski napłynęły zgłoszenia całej krajowej czołówki kierowców. To w Sopocie zaczną się rozstrzygać główne klasyfikacje sezonu GSMP.

Jubileuszowe zawody odbędą się w dniach 12-14 sierpnia. Piątek poświęcony będzie odbiorowi administracyjnemu oraz dostępnemu dla kibiców technicznemu badaniu kontrolnemu, które odbędą się na parkingu pod Ergo Areną, skąd o godz. 19.30 kawalkada samochodów wyścigowych i zabytkowych,  w jubileuszowej kolumnie wyruszy ulicami dolnego Sopotu w kierunku Parku Serwisowego, na ul. Malczewskiego.

W dzisiejszych czasach trudno uwierzyć, że w pierwszych rozgrywanych w Sopocie zawodach uczestniczyły nie tylko auta z nadwoziem zamkniętym, ale także bolidy. Właśnie kierowcy pojazdów z nadwoziem otwartym triumfowali w pierwszych edycjach: na najwyższym stopniu podium stawali kierowcy tzw. formuł: Rafał Podolski ( który wygrał pierwsze GP Sopot Gdynia w 1998) czy Mirosław Krachulec. Zawody są pomysłem kierowcy rajdowego Lecha Orskiego, kojarzonego przez pokolenia fanów motorsportu z VW Golfem.

 – Cieszę się, że Sopot i Trójmiasto już po raz 25-ty staną się nie tylko wakacyjną, ale i motoryzacyjno-sportową stolicą Polski – mówi Lesław Orski, Automobilklub Orski. – Wierzę, że jak zawsze kibice tłumnie będą dopingować kierowców. Liczę na frekwencję zarówno motomaniaków, wczasowiczów, jak i mieszkańców Trójmiasta, którzy chcą spędzić weekend w ciekawy sposób. Na pewno najmocniejsze i najszybsze samochody przyciągną wielu mężczyzn, ale liczę również na panie, które coraz częściej interesują się motoryzacją.

W galerii sław nadmorskich wyścigów znalazło się 20 kierowców, którzy stawali w Sopocie na najwyższym stopniu podium. Absolutnym rekordzistą jest Mariusz Stec, który od 2003 wygrywał tu aż 13 razy, 5 razy zwyciężał Rafał Grzesiński a 4 razy Tadeusz Myszkier, zawodnik Automobilklubu Orski, wielokrotny Mistrz Polski w  wyścigach torowych.

3 x wygrywali: Michał Ratajczyk i Paweł Dytko, 2x wygrywali: Tomasz Myszkier, Robert Kus, Waldemar Kluza, Rafał Podolski, Andrzej Szepieniec, 1 x wygrywali: Andrzej Dziurka, Mirosław Krachulec, Mariusz Małyszczycki, Aleksander Michałowski, Mariusz Małyszczycki, Tomasz Nagórski, Igor Drotar (SVK), Andrzej Stawiarski.

Pamiętać trzeba jeszcze o jednej osobie, kojarzonej z sopockimi wyścigami: Krzysztofie „Szaya” Szaykowskim, legendarnym komentatorze sportu samochodowego, który ze swojego stanowiska na rondzie w Brodwinie, swoimi komentarzami wzbudzał ogromne emocje wśród kibiców i mieszkańców okolicznych bloków.

Dla kibiców przygotowano nie lada gratkę: możliwość przejechania trasy wyścigu na fotelu pilota auta rajdowego w ramach RACE TAXI. Zebrane środki wspomogą rehabilitację Michała „Hołka” Grudzińskiego, zawodnika poszkodowanego w wypadku podczas rajdu.

Kto wygra jubileuszowy wyścig, będący 11 i 12 rundami GSMP?

Po 10 rundach na czele klasyfikacji generalnej cyklu w Kat. 1 (auta z nadwoziem zamkniętym) znajduje się, z dorobkiem 142 pkt Karol Krupa (Skoda Fabia), wyprzedzając Dubaia (Mitsubishi Lancer Berg Monster, 129 pkt) i Sebastiana Steca (Ford Fiesta, 113 pkt). W Klasyfikacji Narodowej (samochody z utraconą homologacją międzynarodową) pewnym mistrzowskiego tytułu jest już Janusz Jania (Honda Integra, 216 pkt), za Jego plecami o kolejność na podium walczą najmłodszy w stawce, 16-letni  Leon Zardzewiały (Honda Civic, 104 pkt) i Dominik Ziobro (Renault Clio, 98 pkt).

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda