mobile

Port Gdańsk: Rekord ustanowiony, rozbudowa zaplanowana

W 2017 roku Port Gdańsk przeładował więcej towarów niż w roku poprzednim, tym samym ustanawiając rekord. Przez gdańskie nabrzeża przewinęło się ponad 40 ton ładunków. Wiele wskazuje na to, że w następnych latach ten wynik będzie jeszcze lepszy, a to za sprawą planowanej rozbudowy Nabrzeża Oliwskiego.

Łukasz Razowski
TAGI
Port Gdańsk: Rekord ustanowiony, rozbudowa zaplanowana

Dane budzą niemałe zadowolenie wśród gdańskich portowców. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podsumował przeładunki w 2017 roku. Według wstępnych danych Port Gdańsk osiągnął bezprecedensowy rekord - w ciągu ostatniego roku przeładował ponad 4 procent więcej towarów niż planowano. Według prognoz ostatni rok w ZMPG miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują jednak, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton. To o niemal 9 procent więcej niż w roku 2016.

-  To historyczny rekord. Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania należą się naszym operatorom, ponieważ to oni wypracowali tę zawrotną cyfrę. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton - powiedział Łukasz Greinke, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Dominującą grupą przeładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica (44,5 procent ogółu przeładunków), drugą stanowią paliwa (32,4 procent ), trzecią węgiel (12,5 procent). W przeładunku węgla Port również zanotował wzrost na poziomie 0,05 procent, zamykając rok z wynikiem 5 083 349 ton.

To nie jedyny sukces pracowników gdańskiego portu. Jak podała Agata Kupracz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańska, jako jedyny polski port znalazł się na prestiżowej liście World Top Container Ports 2017, przygotowanej przez "Container Managment". Eksperci czasopisma docenili rozwój gdańskiego portu w obszarze przeładunku kontenerów.

- Port Gdańsk cieszy się coraz większym uznaniem, a to najlepszy dowód na to, że kierunek, który obraliśmy jako zarząd ZMPG oraz nasze dążenie do rozwoju i stałego podnoszenia świadczonych przez Port usług, były strzałem w dziesiątkę - skomentował Greinke.

Zdaniem ekspertów "Container Magazine", wysoka pozycja Portu Gdańsk to przede wszystkim zasługa rozbudowanego terminalu DCT, dzięki któremu Port Gdańsk stał się jednym z największych portów kontenerowych w basenie morza Bałtyckiego. W konsekwencji ładunki, które do tej pory trafiały do portów Morza Północnego, teraz przeładowywane są w Polsce w Gdańsku.

Wiele wskazuje na to, że podane powyżej dane i liczby jeszcze się zwiększą. Władze portu w Gdańsku planują bowiem jego rozbudowę. - Już za niecałe dwa lata, w III kwartale 2020 roku, Port Gdańsk chce oddać do użytku unowocześnione i rozbudowane Nabrzeże Oliwskie. Spółka ogłosiła przetarg w tej sprawie. To kolejna inwestycja, którą ZMPG planuje rozpocząć w najbliższych miesiącach. Łącznie do 2020 roku Port zamierza przeznaczyć na inwestycje ok. miliarda złotych – podała Kupracz.

Prace mają być prowadzone na nabrzeżach: Oliwskim, Pięciu Gwizdków oraz Ziółkowskiego, a także na stanowisku dawnej bazy promowej PŻB w Porcie Gdańsk. Główną grupą towarową przeładowywaną na Nabrzeżu Oliwskim jest zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz Ro-Ro. Jego atutem są dogodne połączenia z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych.

Źródło fotografii:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Port_morski_Gda%C5%84sk#/media/File:Dzwigi_portowe_stocznia_Gdansk.jpg

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda