mobile

Płyny hamulcowe poza kontrolą

Cztery na dziesięć płynów hamulcowych DOT-4 nie spełnia określonych norm, wynika z badania Instytutu Transportu Samochodowego. Złej jakości płyn wydłuża, a w skrajnych wypadkach może całkowicie uniemożliwić hamowanie pojazdu.

informacja prasowa
TAGI
Płyny hamulcowe poza kontrolą

Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego zweryfikowało jakość popularnych płynów hamulcowych klasy DOT-4 dostępnych na polskim rynku. Analizą, na zgodność z wymaganiami jakościowymi, objęto dziesięć popularnych produktów dedykowanych pojazdom silnikowym. Eksperci ITS sprawdzili m.in. wartość temperatury wrzenia i lepkość, czyli parametry decydujące o jakości płynu.

- Wyniki badania wykazały, że cztery z dziesięciu płynów nie spełniały określonych w normie wymagań. Zbyt niską wartość temperatury wrzenia płynu wykazały cztery płyny, a dwa spośród nich podczas badania prawie całkowicie odparowały, przy okazji wykazując brak odporności na utlenianie. W ich przypadku na materiałach laboratoryjnych pojawiły się również wżery korozyjne – tłumaczy Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS.

W rzeczywistości stosowanie takich płynów hamulcowych (niespełniających norm jakościowych) może wydłużyć drogę, a w skrajnych przypadkach nawet całkowicie uniemożliwić hamowanie pojazdu.  

Płyn hamulcowy z wiekiem traci swoje właściwości, dlatego producenci aut zalecają jego wymianę nie rzadziej niż co dwa-trzy lata. Mimo to badania z 2014 roku wykazały, że 22 proc. polskich kierowców nigdy nie zlecało jego wymiany, a w 27 proc. zweryfikowanych pojazdów kwalifikował się on do natychmiastowej zmiany.

- Musimy pamiętać, że płyn hamulcowy jest higroskopijny tzn. absorbuje wodę z otoczenia. Im mniej wody, tym wyższe parametry wrzenia i większa skuteczność działania. Temperatura wrzenia płynu klasy DOT-4 powinna wynosić co najmniej 230°C, a klasy DOT-5 nie mniej niż 260C – przypomina Ewa Rostek z ITS.

Sprawne hamulce, z wysokiej jakości płynem w układzie, osiągają pełen potencjał działania po ok. 0,2 sekundy. W praktyce oznacza to (przyjmując, że pojazd poruszający się z prędkością 100 km/h pokonuje dystans 27 m/s), że hamowanie rozpoczyna się dopiero 5 metrów po wciśnięciu hamulca. Mając płyn niespełniający wymaganych parametrów, droga hamowania będzie nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35 metrach od chwili, gdy pedał hamulca został wciśnięty!

Jakość płynu hamulcowego ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego przy jego wyborze należy kierować się zaleceniami producentów aut i kupować tylko hermetycznie zamknięte opakowania.

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda