mobile

Szekspir, groteska i jazz

Kontrowersyjne, zaskakujące, piękne - muzyczne interpretacje utworów Szekspira, które można było usłyszeć w pierwszych dniach gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego to skrajnie różne projekty. Łączyła je wysoka wartość artystyczna oraz oryginalne podejście do klasyki. 

TAGI
Szekspir, groteska i jazz

W pierwszych dniach Festiwalu mocny akcent stanowiły inspirowane twórczością Williama Szekspira projekty muzyczne. Obejrzeliśmy między innymi groteskowo-liryczny musical na podstawie Hamleta, brytyjskiej grupy The Tiger Lillies i usłyszeliśmy oryginalną, współczesną interpretację sonetów w wykonaniu portugalskiej artystki, Marii João. Siłą obu tych projektów było odważne i bardzo współczesne podejście do szekspirowskiego tekstu.

Już sam tytuł sztuki The Tiger Lillies perform Hamlet charakteryzował podejście twórców – to ich charakterystyczny styl, określany jako brechtowski punk-kabaret, był na pierwszym planie. Fabuła Hamleta została okrojona, a oryginalny tekst dramatu został potraktowany na równi z akcentującymi rozkład, samotność i moralny upadek tekstami The Tiger Lillies. W spektakl zostały też wkomponowane wcześniejsze utwory zespołu. Przede wszystkim było to jednak przepiękne, oniryczne widowisko ze znakomitą, graną na żywo muzyką, grą aktorską (zespół Teatru Republique z Kopenhagi) i oryginalnymi pomysłami inscenizacyjnymi. W pamięci widzów pozostały z pewnością unoszące się we śnie postacie Hamleta i Ofelii, jej spacer po ścianie wody, ogień, który w formie projekcji opanował scenę, marionetkowy występ trupy aktorskiej i wiele innych momentów. Wszystko to podszyte było specyfiką groteskowej stylistyki, gdzie wszystkie postacie są przerysowane i nic nie można traktować poważnie.

Niezwykle angażujący emocjonalnie był natomiast występ Marii João w programie Songs for Shakespeare. Jako tło dla współczesnej prezentacji sonetów skomponowana została muzyka stanowiąca połączenie elektroniki (w niektórych kompozycjach można było znaleźć podobieństwo do twórczości Bjork), jazzu i wpływów muzyki iberyjskiej. Artystka, dla której instrumentem jest całe ciało, dała bardzo ciekawy pokaz wokalny, który spotkał się z uznaniem publiczności. Czasem można było tylko odnieść wrażenie, że niektóre wokalizy i ciekawa skądinąd muzyka, mogłaby funkcjonować niezależnie od szekspirowskich sonetów. Zdradzając kulisy pracy artyści podkreślali, że szczególnym wyzwaniem była dla nich rytmika śpiewanych w oryginale wierszy.

Na wszystkich wspomnianych wydarzeniach (spektakl The Tiger Lillies perform Hamlet grany był dwukrotnie, zespół zagrał także koncert) zarówno sala główna, jak i przestrzeń dziedzińca Teatru Szekspirowskiego, wypełnione były do ostatniego niemal miejsca.

Marek Nowak

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda